عوامل انسجام در داستان عدل صادق چوبک
نویسندگان
چکیده مقاله:
مقولۀ انسجام، یکی از مباحث موردتوجه زبانشناسان، ازجمله زبانشناسان نقشگرا در تحلیل متن است. از نظر آنان، تحلیل متن عبارت است از مطالعه و بررسی ارتباط، همبستگی و پیوندهای موجود میان جملهها در متون نوشتاری وکلامی. بهعبارتدیگر، نکتۀ مهم در چنین تحلیلی، مفهوم انسجام و چگونگی پیوند معانی جملهها یا گزارهها در یک متن است. در مقالۀ حاضر، با استفاده از نظریۀ تکاملیافتۀ انسجام هلیدی و حسن (1985) در زبانشناسی نقشگرا، به تحلیل انسجام در داستان کوتاه عدل، برگرفته از کتاب داستانهای کوتاه اثر صادق چوبک پرداخته میشود و نحوۀ کاربرد عناصر انسجامی در متن، موردبررسی قرارگرفته و میزان کاربرد هریک از عناصر انسجام نیز مقایسه شده است. پس از تحلیل و بررسی دادهها، این نتیجه حاصل شد که در داستان کوتاه عدل، انسجام دستوری بهمراتب بیش از انسجام واژگانی به کار رفته و غالب نمونههای انسجام دستوری، مربوط به ارجاع شخصی است. این نتیجهگیری با ویژگیهای سبکی چوبک کاملاً منطبق است. شخصیتپردازی، عامیانهنویسی، شتابندگی و توصیف سوژۀ داستانی، از ویژگیهای برجستۀ سبک چوبک است. نتایج این پژوهش، بسامد بالای عناصر انسجامی دستوری را نسبت به عناصر انسجامی واژگانی در متون ادبی داستانی تأیید میکند. کاربرد واو عطف بین دو بند که در الگوی هلیدی، ادات ربط افزایشی نامیده میشود، در نثر چوبک از بسامد بالایی برخوردار است. تأثیر واو عطف و استفاده از جملات کوتاه در سرعتبخشیدن به نثر که یکی از ویژگیهای سبکی چوبک بوده، کاملاً مشهود است.
منابع مشابه
صادق چوبک و داستان «قفس»
این نوشته کوتاه نشانه تلاشی اندک است برای اشارت به لزوم انجام کارسترگ به منظور معرفی گزیده آثار ادب فارسی به دو صورت زبانی فارسی و انگلیسی، با این امید که به همت اشخاص متبحر در زبانهای فارسی و انگلیسی آثار ممتاز نظم و نثر فارسی به زبان انگلیسی ترجمه شود تا مردم دیگر کشورهای جهان با میراث غنی ادب فارسی آشنا شوند. اگر این مهم صورت پذیرد می توان امیدوار بود که در آغاز هزاره سوم کاری بس مهم و متن ...
متن کاملبررسی ابعاد تمثیلی داستان «قفس» از صادق چوبک
تمثیل یکی از شیوههای ادبی است که نویسنده به کمک آن پیام مورد نظر خود را محسوس میکند و بر گسترهی شناخت و درک مخاطب میافزاید. این صنعت ادبی با توجه به کارکردهایی که دارد، در ادبیات داستانی معاصر هم مورد استفاده قرار گرفته است. در این بین، صادق چوبک در داستان «قفس» با نگاهی تمثیلی، دغدغههای سیاسی و اجتماعی خود را بازگو کرده و تصویری از جامعهی تسلیم و منفعل زمان خود ترسیم کرده و ساختار حکومت ...
متن کاملسبکشناسی نحوی داستان ”قفس“ صادق چوبک بر اساس صدای دستوری
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقولة نحویِ صدای دستوری در داستان کوتاه ”قفس“ صادق چوبک است.هموارهمیاناندیشهوسبکنحوینویسندهارتباطوجودداردوبا در نظرگرفتناینارتباطمیتواندیدگاهغالبچوبکراتبییننمود. ”قفس“ طرحی است دربارۀ جهانی که بر بنیاد تنازع بقا قرار گرفته است و مرغ و خروسهای اسیر در قفس، تمثیلی از جامعۀ بشری هستند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که در این داستان، پربسامدترین صدای دستوری، صدای منفعل ا...
متن کاملرفتارشناسی شخصیتهای داستانکهای عدل و دزد قالپاق نوشتۀ صادق چوبک بر اساس نظریات روانشناسی اجتماعی
صادق چوبک (1377-1295 ه.ش.) از داستاننویسان نامآشنای معاصر است. در داستانهای چوبک میتوان چهرۀ جامعۀ ایران زمان نویسنده را به وضوح دید. در این مقاله، به روش تحلیل و توصیف متن و با بهرهگیری از مطالعات بینارشتهای (روانشناسی، جامعهشناسی و ادبیات) به رفتارشناسی شخصیتها در دو داستانک «عدل» و «دزد قالپاق» از صادق چوبک پرداختهایم. برای این کار، تأثیر حضور دیگران در رفتار فرد را -که یکی از اساسیت...
متن کاملردپایی از اگزیستانسیالیسم ادبی در داستان «انتری که لوطیش مرده بود» اثر صادق چوبک
اگرچه عمدتا داستان های چوبک مهر ناتورالیستی بر پیشانی دارد و اغلب، داستانهای او را ناتورالیستی میدانند ولی تاثیرپذیری برخی از آثار او از دیگر مکاتب ادبی هم قابل تامل و شایسته بررسی است. داستان کوتاه «انتری که لوطیش مرده بود» به زعم ما اثری کاملا اگزیستانسیالیستی است که مطابق با آراء وجودگرایان نوشته شده است و چوبک در آن کوشیده است دیدگاه خود را در مورد وانهادگی، بی هدفی، پوچی و بیچارگی انسان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 18
صفحات 69- 94
تاریخ انتشار 2019-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023